mája 12, 2025
Úspešná zaťažovacia skúška
Elektrická spojovacia technika pre extrémne podmienky

Kolísania teploty a tlaku, mechanické zaťaženia spôsobené nárazmi a vibráciami, striekajúca voda plná agresívnych častíc a veľmi prašný vzduch: v podzemných stavbách pretrvávajú extrémne podmienky. Pozitívne skúsenosti spoločnosti VirtuRail ukazujú, že vysoko zaťažiteľné spojovacie komponenty od spoločnosti Murrelektronik s triedou ochrany IP67 fungujú zvlášť spoľahlivo aj v tomto prostredí.
Každý, kto plánuje logistiku pre podzemné stavby, ako je napríklad výstavba nových tunelov, čelí osobitným výzvam. Jedna z najťažších a najdrahších prekážok: Sú nutné špeciálne dopravné prostriedky a cesty, pretože prístup je možný len obmedzene.
Doteraz sa pritom používali kolesové alebo koľajové vozidlá, pre ktoré musí stavebná firma v podzemnom stavenisku položiť mechanické koľajové vedenia alebo dokonca koľajové systémy, čo si vyžiadalo veľké časové a finančné náklady. Keďže sú poháňané naftovými motormi, výfukové plyny vozidiel alebo vlakov okrem toho znečisťujú už aj tak horšiu kvalitu vzduchu v podzemí.
Cenovo úsporná a ekologická alternatíva
Podľa vôle spoločnosti VirtuRail s tým odteraz má byť koniec. Rakúska spoločnosť so svojimi automatizovanými servisnými vozidlami (ASV) vyvinula inovačnú, cenovo úspornú a ekologickú alternatívu pre logistiku podzemných stavieb: Tieto čisto elektricky poháňané vozidlá ASV prekonávajú trasy presne po jazdnej dráhe bez emisií a bez stavebných opatrení.
To znižuje náklady, zlepšuje kvalitu vzduchu a poskytuje výrazne väčšiu flexibilitu, pretože stavebné firmy môžu ASV používať flexibilne ako jednotlivé vozidlo alebo vo vlakovej súprave – tak, ako to je najlepšie pre príslušnú prepravnú úlohu na stavenisku.
Srdcom ASV s gumovými pneumatikami je špeciálne na tento účel použitia vyvinutý systém senzoriky a riadiaci systém, ktorý by mal podľa vyhláseného cieľa spoločnosti VirtuRail už čoskoro umožniť úplne autonómnu prevádzku týchto vozidiel.
Z praxe, pre prax
Myšlienka ASV a nakoniec aj spoločnosti VirtuRail vznikla v roku 2021 zo spolupráce medzi spoločnosťami Jäger Bau, ktorá sa špecializuje na výstavbu tunelov a MineTronics, ktorá sa zameriava na riadenia vozidiel.
Toto zázemie spoločnosti umožňuje spoločnosti VirtuRail dôkladne otestovať a ďalej rozvíjať jej ASV v praxi na dvoch súčasných veľkých staveniskách tunelov, na ktorých sa podieľa spoločnosť Jäger Bau v Kühtai (Rakúsko) a Kerenzerbergu (Švajčiarsko).
Rýchlo sa pritom ukázalo, že v oblasti elektrickej spojovacej techniky existuje potreba optimalizácie. Pretože v testovacej prevádzke ASV sa opakovane vyskytli poruchy a výpadky v oblasti elektrického spojenia prostredníctvom cez zbernicu CAN medzi riadením a početnými ovládačmi a snímačmi. A to aj napriek tomu, že spoločnosť VirtuRail sa od začiatku zamerala na komponenty s triedou ochrany IP67, ktoré by mali byť podľa údajov na papieri schopné odolať takýmto zaťaženiam.
Rozdiely spočívajú v detailoch
Intenzívne hľadanie spojovacích komponentov s triedou ochrany IP67, ktoré by spoľahlivo fungovali aj v týchto podmienkach, nakoniec priviedlo vývojárov spoločnosti VirtuRail k spoločnosti Murrelektronik – poprednému dodávateľovi automatizačnej techniky s desaťročiami skúseností s vývojom a výrobou robustnej prvotriednej spojovacej techniky založenej na medzinárodne uznávaných štandardoch.
Pretože komponenty s triedou ochrany IP67 od spoločnosti Murrelektronik sú do posledného detailu určené na drsné priemyselné použitie a prinášajú dôležité technické vlastnosti, aby spĺňali špeciálne požiadavky spoločnosti VirtuRail.
Spoločnosť Murrelektronik úplne zalieva zásuvné konektory bezhalogénovým PUR, aby ich účinne utesnila proti vniknutiu vody alebo prachu. Aby sa zabezpečilo, že sa zasunuté a priskrutkované spoje neuvoľnia ani pri mechanických zaťaženiach spôsobených nárazmi a vibráciami, majú okrem toho mechanickú vibračnú poistku.
Ďalším dôležitým prvkom sú PUR vedenia: Sú nielen odolné voči oleju, benzínu a chemikáliám, ale aj mimoriadne odolné voči zalomeniu.
Presvedčivé praktické použitie
Dobré argumenty, ktoré presvedčili aj spoločnosť VirtuRail: Spoločnosť počas revíznych prác v závode za účelom vykonania testu prestavala niektoré zo svojich ASV, ktoré sú denne v drsnom nasadení na staveniskách, na vysoko zaťažiteľné spojovacie komponenty od spoločnosti Murrelektronik.
Lukas Gorbach, Head of Electrical Engineering spoločnosti VirtuRail, vyvodil po dlhšej testovacej fáze veľmi pozitívny záver: „Komponenty pôsobia mimoriadne robustným dojmom nielen opticky, ale sú presvedčivé aj pri náročnom praktickom použití v podzemí. Vozidlá, ktoré boli prestavané na komponenty od spoločnosti Murrelektronik, odvtedy poskytujú svoju službu bez akýchkoľvek problémov.“
Andreas Liebmann, Key Account Manager AT Süd v spoločnosti Murrelektronik Rakúsko, je potešený pozitívnou spätnou väzbou: „Vieme, že naše komponenty s triedou ochrany IP67 sú veľmi odolné. Ale v tomto prípade sú podmienky skutočne extrémne. O to lepšie je vidieť, že aj tu doteraz spoľahlivo fungujú. So spoločnosťou VirtuRail sme v spojení, aby sme mohli naďalej úzko sprevádzať túto zaťažovaciu skúšku.“
Úspešná zaťažovacia skúška a dobrá starostlivosť podnietili zodpovedných pracovníkov spoločnosti VirtuRail k tomu, aby sa neuspokojili s polovičným výsledkom: Spoločnosť sa rozhodla, že počas najbližšej revízie v závode prestavia všetky už dodané ASV na spojovaciu techniku s triedou ochrany IP67 od spoločnosti Murrelektronik.
Nové vozidlá v budúcnosti budú touto vybavené už z výroby.
Dokumenty na stiahnutie
Novinky z našej spoločnosti
Rýchle nájdenie namiesto zdĺhavého hľadania
Nový zákaznícky portál „My Murrelektronik“ spája výrobky, dáta a služby na jednom mieste
With joined forces - Murrelektronik and igus enter strategic alliance
Murrelektronik, the leading company in decentralized electrical automation technology, and igus, market leader for energy chains and a specialist for lubrication-free,…
Excellent idea
There is no way around the digital transformation of industry. And Murrelektronik is making it as easy as possible with its unique Vario-X system. This integrated system for the…